Followers

Journey to the Mt.Kinabalu

Location: Kundasang - Mt.Kinabalu
Date:18 &amp: 19 Dec 2010

Cerita HANGAT penghujung tahun 2010.
Lama sda mau naik. Last rasanya tahun 2003. Belum pernah naik dari Timpohon. Hari tu naik dr Mesilau.
Kali ni urusan aku agak mudah sebab aku jumpa kenalan d FB yang sangat2 baik hati sbb sudi menguruskan segalanya. Dr pendaftaran sampai la k guide. Hehe. Thx so much Eil =)
Package Sabahan: RM185 include everything.
Proud to be SABAHAN
[Makan 4 kali/penginapan d Gunting Lagadan @ Laban Rata/Insurans/Guide/Certificate]
Apa yg x best seminggu sebelum aku naik gunung aku demam teruk. Tghari panas terik pun aku mgigil kesejukan. Shari sebelum mau pg, aku still lagi demam. Mau nangis ja bila kena suruh batalkan pdakian. B'abis aku makan ubat. Buat senaman tuk memanaskan badan. Keluarkan peluh supaya aku cepat sembuh. Panas badan x juga turun. Jasad aku ja yang tinggal d KK semangat aku sudah cna atas gunung.
Subuh tu aku gagahkan diri tuk bangun. Siap kena marah2 sbb aku still demam. Tapi siapa yang x kenal ngan aku. KERAS KEPALA. Aku tetap juga mau pg x kira apa pun yang jadi. Sakit belakang kira.
X tau apa yang membuat aku GILA ngan Kundasang ni. Klu boleh hari2 pun mau pg.
Aku suka tempat tinggi.Aku suka cuaca cna - Sejuk.
Tapi yang paling aku suka sbb banyak kenangan manis aku d Kundasang.
P'jalanan dr Kota Kinabalu - Kundasang hanya memakan masa 2 jam. Klu sda biasa ngan selekoh boleh sampai 1 jam.
[Hehehe...mcm aku drive..Kundasang tu aku punya]
Sampai cna s'awal 5am. Buat muka sihat. Keluar lagi duduk2 trip2 sihat. Hakikatnya kedinginan subuh tu trasa sampai k tulang hitam.
Aku tsenyum kelat.

Sunrise yang aku timbak dr atas Masjid, Kundasang.

Sebelum mendaki singgah tuk "Pecahlaju" dlu. Kena makan ubat. Klu x aku memang cari nahas. Kena M16 klu mengeluh2 time naik. Aku ikut arahan ja la.
Makan x banyak sket ja - Nasi goreng + teh tarik.
[Teda selera]
Aku meneruskan aktiviti mnimbak sunrise. Panas badan semakin mningkat. huhuhu..

7am Pdakian b'mula dr pondok Timpohon. X bnyk gambar yang aku ambil, sbb kimira tu guide yang bawa. See kimira pun aku x mampu tuk bawa.
Last shoot sbelum aku mulakan p'dakian.
Tiap kali tgk gambar ni hati aku t'panggil tuk k cna. Again & again.

Dalam perjalanan tu aku tserempak ngan cintahati kawan aku & ging karas aku c Frankie - c Stacy. Dia x kenal aku tapi aku kenal dia. Dia turun aku pla baru naik Tingu dr FB trs ingat. Mcm aku kenal c Memey juga. Sememangnya aku x mudah lupa pada kawan.
[Ya Allah, terima kasih d atas Ingatan ini]
^______~v

Apa yang paling aku ingat d setiap perhentian ada tupai2 yang jinak & setia menanti - minta makan.
Kiut ni =)

Alhamdulilah. Sampai juga k penginapan. Sepatutnya tidur d Laban Rata tapi ada org sda ambil so kmi d minta tu mendaki lagi k Gunting Lagadan.

Mau shoot sunset tapi cuaca petang tu x mengizinkan. X banyak gambar yang aku ambil.
 Mungkin sebab penat & demam.

Ramai juga yg tunggu sunset petang tu tapi kecewa. Cuaca x b'apa cantik.

Jam 6:30pm kami makan turun makan d Laban Rata.
 Makan malam pun x lalu jamah.
 Tot "masol" aku dapat mghalang kesejukan tau2 sejuk sampai k tulang hitam jg. Telinga jadi tuli. Tangan & kaki semua kebas.
[Kotoh! siapa suruh kan? padan ngan muka aku]
Tidur d katil atas - Double decker.
Makin la terasa kdinginan. Angin kuat b'tiup. Tdengar2 bunyi2 angin dari luar. Baju 3 lapis, selimut 2 lapis pun belum dapat mhangatkan aku.
 Mula2 aku still boleh ketawa2 tapi limpas ja jam 9pm. Kepala aku berat, badan aku semua kebas, bsuara pun aku x dapat. Time ni la aku menangis. Huhuhu.
Jam 3am aku gagahkah diri tuk bangun tp suhu badan aku sda mcecah 40 d.celicius. Nafas pun t'sekat2. Nyilu sampai k hulu hati.
[Next time jgn minta puji mau naik klu sakit]
JAWAPAN MUKTAMAD
Aku x d izinkan tuk mdaki...sedihnya hanya Tuhan ja yg tau..aku pujuk hati next time boleh daki lagi.
Dia cakap;
Gunung tu tetap ada x pernah akan lari. Esok lusa masih boleh daki lagi. Kita daki tuk menikmati k'indahan bukan mcari ksakitan.
[bulih tahan juga guide aku ni memujuk]
*Aku lupa tanya nama dia..aku panggil dia tompinai ja. Adeii~

Bah kamurg enjoy ja la gambar yg aku ambil ar..buat cuci-cuci mata..hihi..

Babai~ aku janji aku akan kembali lagi.
Insyallah setiap tahun!
C u all on next post...continue walking..tingu tempat urg =)