Followers

Thursday, June 14, 2012

Mt.Nambuyukong, Kota Marudu

Another extreme activities - DONE
(Bagi urg yg x fit mcm aku mmg extreme. Ngee~)
Kata sepakat di capai kami berjumpa di Padang Bandaran. 
Tempat stesen bas ke Kota Marudu.
Perjalanan bermula pada 03 Jun 2012, Jam 3:30pm dengan menaiki Avanza - Tambang RM20/urg.
Hari tu aku juga aku kenal ngan kawan baru
 Nanny (Tambunan) & Suzi @ Bodu (Kiau Toburi, KB). 
Mereka sangat2 friendly buat aku cepat rapat ngan mereka.
Sampai di Kota Marudu hari sda gelap kami mcari tempat tuk berehat. 
Kami menginap di Season In. 1 bilik , 3 katil kongsi 4 urg - RM83.00
Kesian Nanny & Bodu kena kungsi katil.
Pagi tu kami kena ambil oleh cousin c Eil d hotel & kena drop cna perhentian bas pg Serinsim.
B'posing d awal pagi d dpn hotel sebelum b'tolak
Bas pg cna cuma kuar 1 kali jam sekitar jam 6am & masuk dlm jam 11am
So, susah sketlah mau sampai cna awal kecualilah ada keta sendiri.
Tambang pg Kg.Serinsim RM7/urg
Sebab masih tlalu awal kami mansau pg sarapan, beli stock makanan & pg bundle @ rombengan.
hihihi..b'baloi-baloi xpdc kali ni...

Time jalan pg pasar kami jumpa ngan nenek ni. C Eil yang perasan k'unikan gelang yang dia pakai. Nanny la jadi mangsa tukar kejar. Hihihi..C Nanny juga harapan hari tu =)
Jam 10:45am kami b'inut pg stesen bas serinsim =)
15 minit pjalanan dr Bandau jln yg btar bganti ngan jalan tanah mirah..gravel..
xcise pinggang..hehe...
 Mungkin dlm 2 tahun lagi semua sda ok. Pjalanan yg mmakan masa 1 jam 1/2 bulih disingkatkkan kepada 1/2 jam pjalanan klu jalan sda d naik taraf.


Tengah siuk-siuk melayan perasaan ttiba pula tayar van tu pecah.
Spatutnya muatan cuma 12 penumpang kena sumbat 18 penumpang.
LEBIH MUATAN!
(salah bg infomasi betul tu inan..hahaha)


T'paksa lah hero-hero mnunjukkan kpandaian menukar tayar.
Pas banyak kali menyinggah akhirnya kami sampai d Stesen Serinsim Jam 02:00pm.
Puncak Gunung Nambuyukong b'tapuk d balik awan

Siapa2 yang bminat tuk menawan gunung ni. Semua bayaran ada dlm list ni.
(Under Sabah Park)
Sementara menunggu pengurusan pendakian selesai kami makan dlu. Hehehe. Pengurusan d cni agak lambat sket, mungkin jarang-jarang org yg mau daki Gunung ni. Sabar ja la.



 Buah betik d sponser Uncle Martin (tu pun pas kami jek2 dia) hahaha.

 D antara beg-beg itu beg aku lah yang paling ringan! hahaa.Walking Stick juga la paling manang =))

"I will be here - at the peak"
D mulai dgn lafaz Bismillah & kaki kanan. Bring my "gimat" with me. 
Maka pdakian pun bmula jam 04:30pm.
6.4KM x juga jauh bah...(aku telan air liur sda)


Trail dr stesen k KM1 x mcabar bagi aku. Semua d lalui ngan senyuman.
Tapi dr KM 1-2. Aku rasa mau mnangis pun ada. 
Bukit mcacak ooooo...nasib baik beg sudah bganti bahu ngan Sis Imelda. 
Sakit pinggang aku mula kuar.
Nasib baik semangat kuat klu x mmg mau patah balik. Hahaha.
Mana jumpa ngan ular lagi! Baru mau minum air trs x jadi.
Putung stim btl!

"Benda" ni ada d mana2, aku x takut tapi aku geli. Takut-takut ja t'pijak. Kesian.
BestFriend c Eil ni!
Antara spesis kulat yang sangat2 kiut bagi aku.


Ni pula spesis kulat yg besar..hihi..

Memandangkan cuaca x mgizinkan angin kuat & hari semakin gelap, kami bermalam d KM 3. Hajat tuk tido d hutan tcapai. Bkongsi 1 khemah - 4 org. 
Uncle Martin & Sis Imelda tido d buaian.
Pasal aku lambat jalan, lambat sampai. Semua sda d siapkan oleh mereka yang duluan sampai. Kesian durg. Huhuhu. Begini laini kalau org yang x biasa aktiviti daki mdaki.
Lupa mau bagitau mereka b'tiga yang ikut xpdc ni keja ngan Sutera cna Laban Rata.
So bagi mereka semua tu sda biasa.
Bagi aku pula LUARBIASA..hahaha..




Tara! Mine dinner. Yang kuning tu TELUPID kena pungut cna Pondok Seraya. Masam btl!
(time buat entri ni b'abis aku telan airliur. haha.)
Simple tapi cukup tuk alas perut yg lapar.
Thanks a lot kawan-kawan!
Sjujurnya malam tu, aku x dapat tido lena. Takut2 ja dahan pokok patah, hempap khemah. Angin & hujan lebat. Belum campur ngan air hujan yg btakung d dalam khemah. Sdanya jam 12:30am aku bangun kira rintik hujan. T'lelap kejap sampai lah alarm jam 01:45am bbunyi.
Kuar khemah sis Imelda sda bangun. Dia bilang susah mau tido sbb sangat sejuk.
(Her 1st time juga tido d hutan spanjang jadi guide)
IYA! angguk laju2. Lg susah tido dlm k'adaan basah kuyup - like me.
Nasib baik lunok tebal! =p
Uncle Martin tpaksa bangun juga sbb bising kali. Hihihi.
Pas breakfast jam 02:45am kami (Me & Sis Imelda) mulakan pjalanan sedangkan kawan-kawan yang lain masih lena d buai mimpi.
Begini laini kalau lambat jalan kena jln awal baru x ktinggalan.
Mula-mula risau juga sbb angin t'lampau kuat.
Tapi Alhamdulilah Tuhan mendengar doa kami.
Angin jadi sepoi-sepoi bahasa.
D KM4 aku jumpa tunduyutung tp baru mau kuar kimira dia hilang sda.
Tp aku sempat sambil gambar lipan yang sedang lena bradu.
bunga "ribbon" ni..
Bunga ini..
Ini juga..
Lagi, ini juga..
dan ini juga..
Dari jauh nampak ada cahaya lampu tanda kawan-kawan yang lain myusul. Jam d tangan menunjukkan jam 04:00am. Mereka mgejar sunrise seperti aku.
Pejalanan d teruskan & bcadang tuk menunggu mereka d KM 5 tuk meminta air "sigup" tuk mbuka semua pacat yg melekat d kaki.
Nasib baik ada pakai stokin pacat kalau x comfirm kering terus darah aku.
Hihihi. 
Memang BESTFRIEND along the way lah.
Sementara menunggu aku pun ambil-ambil gambar. Walaupun hakikatnya tangan aku mula b'gegar. 
Dan ktakutan belum abis lagi sbb mlimpasi tebing-tebing bukit yang x b'penghadang.
(Separuh trail ada phadang, sparuh lagi x ada)
Terus aku jadi spiderwomen mlekat d celah-celah dinding bukit yang lembab.
Air terjun d KM 5
till now aku masih lagi bingung ngan gambar ni..mcmana aku dpt snap mcm ni. klu tangan bgegar napa pokok tu nampak steady ja..erm....
*sda sampai rumah baru perasan ada gambar ni..
Gambar yang seterusnya mgambarkan sedikit sbanyak mcmana trail yang aku tempuh. 
Betul-betul macam askar. Kuar masuk hutan. Panjat cni cna.









  Bila sampai d pondok t'akhir - Pondok 6
720m menuju puncak
Ada sedikit senyuman d bibir walaupun hakikatnya penat tahap gaban.
Penat tu hilang bila nampak view yg cantik dr tebing yang tinggi!

Pendakian d teruskan lagi. Sememangnya laluan smakin sukar.
Kalau x kuat semangat mmg give up sda la.
Mula sudah kuar ptanyaan bonus.
"MEL, LAMA LAGI KA SAMPAI?"
d KM 6.2 baru t'jumpa ngan kawan-kawan yang lain.
Sama-sama x t'kejar sunrise.
Aku sebab lambat bjalan, Mereka sbb nokoloboi.
Tapi cuaca hari tu mmg b'kabus, Pas hujan kan.
Durg cakap durg jam 5.30am baru b'gerak dr KM 3
Erk....soalan yg bmain d minda..
"SIAPA & APA YANG KAMI NAMPAK D KM 4 JAM 04:00am"
Semua tdiam & biarkan hal itu blalu bgitu saja.
FINALLY...saat yang d nanti..
Puncak Gunung Nambuyukong 5550ft/6470m bjaya d tawan!
Scara rasminya aku mau bagitau yg urg bsaiz "kiut" pun bulih sampai.
Very few people get to climb mt.Nambuyukong
I m proud I been there - at the peak!
Alhamdulilah =)
View dari puncak...subahanallah...


Spatutnya dr angle ni bulih nampak Gunung Kinabalu tapi sayang cuaca hari tu x m'izinkan tuk kami FRAME pmandangan itu.
Maybe next time
(Rasanya ni kali ptama & t'akhir..hahaha)
Cepat betul kabus tu naik & mnutupi pmandangan yg lawa.
(Ladang kelapa sawit nun jauh d cna)
Ni pula pacat yang ikut uncle Martin dari KM3
*Jangan tiru aksi berani ini..hahaha.. 
*After 2 hari d hutan aku pun sda berani pgg pacat ooo. Tapi klu gundut mcm ni..MINTA MAAF!
Pas abis makan kami bsiap2 tuk turun k stesen serinsim.
Tinggal gambar jadi kenangan. Senyum. Muka-muka yang ada dalam gambar ni buat impian aku mjadi kenyataan. Ksabaran & kyakinan durg ngan aku, amatlah aku hargai. 
MAKASIH TINGGALKAN KENANGAN INI
From left Uncle Martin (Porter), Nanny, Eil, Sis Imelda (Guide) & Suzi

Sampai d stesen aku terus terjun sungai. Punya main bahagia aku rasa masa tu. Apa x 1 hari 1 mlm x mandi cuma tukar pakaian. Hahaha.
Bcamping d kawasan yang d sediakan. Bayaran yang d kenakan RM5/urg.
(Khemah sendiri)
S'awal 6am ada sda bas menunggu kami.
Uncle Martin sda bagitau tu urg supaya ambil kami. 
Muka-muka baru bangun tido.
Ole-ole yang aku dapat..hihihi...blister..
Ini pula pmandangan awal pagi spanjang jalan dr Serinsim k pekan Bandau.
Sejuk mata mmandang..tenang ja aku rasa..




Jam 7:45am kami sda b'ada d pekan. Simpan barang d Avanza, trs pg breakfast.
08:30am kami btolak dari Kota Marudu ke Kota Kinabalu.
Ni pmandangan spanjang jalan KB
(Mine Hometown)




Thanks kepada sesiapa yang t'libat sepanjang XPDC ni.
Its was a great journey!
xoxo

Nota kaki: Mt.Pinatubo, Philippines - SOON!

*Oya..cuma d pondok 1,2,3 & 5 ja ada punca air. 4,6 & puncak aiso air. Hihihi..tuk pengetahuan kmurg kio...

Info yg mungkin kamurg x tau. Di sini lah gugurnya seorang pendaki Arwah Saudara Zaidi Bidin. Nah buli baca cni http://www.pinoymountaineer.com/2011/03/hiking-matters-139-mt-nambuyukong-zaidi.html

Al-Fatihah untuk beliau.





















1 comment:

  1. hi, my name is kay, i nak tanya tentang pendakian gunung nambuyukong ini, may u help me? how to contact the guide, or anything else...?

    ReplyDelete